Pazar, Ağustos 12, 2007

BOINC Manager Nedir? (Belge Sürümü v0.01)

Berkeley Open Infrastructure for Network Computing

Merhaba. Aslında nasıl giriş yapacağımı hala çözebilmiş değilim. Ancak bir ucundan başlayıp size bu programı ve amacını anlatmak istiyorum. Hadi bilime yardım için bir ucundan başlayalım...
Öncelikle size programdan bahsedeyim. BOINC Manager bir çeşit işleme platformu programı (tabii bu tanımlama tamamen uydurma :)). Yani işlenmesi gereken dosyayı serverdan alır, işleme tabii tutulmasını sağlar ve işlemi bitince server'a gönderir.









Bizi asıl ilgilendiren tabii ki program değil. Program aracı bir mesele. BOINC Manager Programı şuradaki adresten indirilebilir...
Gelelim bizi asıl ilgilendiren konuya. Yani projelere. Öncelikle az önce linkini verdiğim proje sayfasından kafamıza uyacak bir proje seçeceğiz. Ben örnek olsun diye bir proje seçiyorum ve tüm uygulamaları bu proje üzerinden anlatıyorum. Diğerleride bundan farklı olmayacak çünkü. Neyse projemizi Astronomy/Physics/Chemistry alanındaki SETI@home olarak belirlemiş olalım. Bu proje, kısaca açıklamak gerekirse; dünya dışı varlıkları radyo dalgaları vasıtasıyla araştırıyor ve yaklaşık 50 yıldır devam ediyor. Devam edelim. Yüklediğimiz BOINC Manager programını açıyoruz ve "Tools" menüsünden "Attach to Project" diyoruz. Karşımıza çıkan pencereye "next" diyoruz. Son sürümünde eklenen bir özellik olarak tüm projeler listeleniyor. Ama ben yinede size url kısmına yazmanız gereken adresi vereyim: http://setiathome.berkeley.edu/ . Bunu yazdıktan/seçtikten sonra, "next" deyip server ile bağlantı kurmasını bekliyoruz. Daha sonra yeni kayıt oluyorsak (ki kullanan Türk oranının az olduğunu düşününce ilk olarak kayıt olduğunuzu zannediyorum) burada ki küçük formu dolduruyoruz. Bildiğiniz kayıt düzeni yani. Daha sonra ki yani son aşamada projeye giriş yapmış oluyorsunuz ve "Finish" diyorsunuz.


Bundan sonrası programın işi (otomatik olarak projeleri alır, işler ve gönderir). Siz sadece bilime katkı yapmanın hazzını yaşarsınız. Bir çoğumuzun makinesi 7/24 açıktır ve hiç bir işlem yapmadan öylece yatar. Neden boş duracağına insanlığa yararlı olmasın? Ben elimden geldiği kadar bütün projelere üyeyim. Uzun zamandır da çalışıyorum. Mutluyum!


Neyse bir diğer konuya değineyim. Bu projelerin içinde takımlar oluşturulmuş, belli bir puan düzeneğide var. Katılımcılara bakıldığında ABD, Almanya, Japonya, İngiltere gibi devlerin katılım oranlarının milyonları (kişi) bulduğunu görüyoruz. Dünyada ki üniversitelerin büyük bir bölümünün kendi takımları var ve rekorlar kırıyorlar. Ancak kaç tane Türk Üniversitesi var? 1-2, sizce? Projelere kayıt olduktan sonra lütfen web sayfalarına bakın. Oradan "Your Team" sekmesinden Türk kelimesini aratıp gelen bir iki sonuçtan birine kayıt olun. En azından yabancıların grupları binlerle ifade edilirken bizimkisi yüzlerle ifade edilsin. Bir ikiden iyidir!
Yardımcı olmamı isteyen arkadaşlara yardıma hazırım. Yorum kısmından sorunuz lütfen.


Son olarak BOINC Manager programı bilgisayarınızı hiç bir biçimde yavaşlatmaz ve birçok MSN (dünyayı sadece MSN'den ibaret görenlere acımaktayım) kullanıcısının makinesini bütün gün sadece konuşmak için kullandığını düşünüyorum, yani bir şey yapmayın siz. Program sizin yerinize yapacaktır. Sadece programı indirip kurun ve projelere kayıt olun. Hepsi bu!
Kolay gelsin...

(Bu belgeyi belli zamanlarda güncelleyebilirim. Konuyu genişletmeyi planlıyorum.)

5 yorum:

Adsız dedi ki...

bu konuda www.boinctr.com diye bir türkçe site de var.

Mehmet IŞIK dedi ki...

Evet var, amaben bu yazıyı yazarken aktif değildi. Bende geçen gün fark ettim. Teşekürler...

Adsız dedi ki...

o Evet, muhtemelen bu yuzden

Adsız dedi ki...

gelen radyo sinyallerini dinleye biliyormusunuz

Adsız dedi ki...

BU sözünü ettiğiniz Boinc Manager ne kadar güvenli? İnternette çok aradım bu konuyu ama bir sonuca ulaşamadım